RSS

Besök på CSK

26 Jan

blev det i morse då det var dags för återbesök hos ögonläkaren. Det hade förvarnats om att det skulle vara läkarstudenter från Örebro som skulle vara med så det var två unga tjejer som fick hjälpa till och lära sig hur grejerna fungerade och sedan tog hon över och det konstaterades att det var ok även om det är torrt och igentäppta körtlar så nu skall jag slopa kortisondropparna tills nästa gång. Blir det för illa så börjar jag igen givetvis samt då jag skall värmebehandla och massera ögonfranskanterna så det inte blir tätt utan att smörjningen hålls igång. De testade att lägga på extra glas på vänsterögat som jag haft svårt att få skärpan på och det blev lite bättre. Dags att återgå till optikern för ny koll med andra ord. Ville kolla först så det inte var för högt tryck med påföljande gråstarr som stökade.

När jag var klar satt mamma hos frissan då hon fick tid på morgonen när de öppnade så jag tog en nostalgipromenad förbi Kvarnbergsskolan där jag gick ur mellanstadiet innan vi flyttade till SutteCity och gick min skolpromenad ner mot stan. Det var sig likt men lite nya hus hade ju kommit upp och ändrats sedan 1981. Gick sedan Älvgatan ner till centrum och där hade det kommit in nya aktörer i huset mamma jobbade i många år och gamla Televerkslokalerna där jag huserade när jag började min yrkesbana på nummerupplysningen. Var bra varm när jag kom fram kan jag säga och nästan 4000 steg blev det på den promenaden. In till frissan och krama om och mamma var precis klar så vi gick in till Eja’s och letade efter en överdel till henne då det vankas kryssning till Åland. De letade runt lite och jag gick längst in i butiken och där hängde det en jäkligt snygg lila/svart historia med dragkedjedetaljer och infälld spets i ärmarna. Såg lite insvängd ut och det vill inte mor ha, men rätt antal X på lappen så jag sa att ta med den och prova. Oj så fin den blev på ! Var A-klockad så den föll kanonfint och blev det ett maffigt silverfärgat smycke till detta. Tur att jag såg den och var ihärdig att prova. Vi har sagt det till varandra att vi inte skall rata utan prova och bli överbevisade åt ena eller andra hållet.

Nöjda med förvärvet gick vi till bilen och sedan blev det en sväng till Välsviken och vidare till Wåxnäs och Gräsdalen och så blev det avslutning på Bergvik med wok på restaurangen för att få blodsockret på rätt nivå innan det var inköpsdags på Stora Coop inför syrrans lilla födelsedagsfest här i morgon. Presenterna som jag införskaffade idag är inslagna och jag tror att hon kommer bli nöjd.

Jan var här och hade ut grus på vår gårdsplan som var högblank av all is så det var behövligt. Hade tänkt fixa det när jag kom hem men tackar för helpen.

Klockan är 16:30 och det är fortfarande ljust. Helt underbart. Talgoxarna vårkvittrade idag när jag gick ner till stan och +6 grader och blek sol ger litet hopp om stundande våren även om det är ett tag kvar. Coop hade börjat med fröer så det gillas!

I morgon är det Zumba igen och då vi handlat klart allt idag blir det hemfärd på studs när vi är klara.

 

 
6 kommentarer

Publicerat av på 26 januari, 2017 i Vardagsinlägg

 

6 svar till “Besök på CSK

  1. hellen64

    26 januari, 2017 at 19:12

    Vilket sammanträffande, jag jobbade på nummerupplysningen i Örebro på 80-90 talet 😃

     
    • Suttecity

      26 januari, 2017 at 19:15

      Började 1987 via ungdomslag. Då har vi varit telefonsvarare för mobiltelefonin 😊 Sedan gick jag över till Fastighetsgruppen 5 år innan det blev Telaris och verket blev Telia

       
      • hellen64

        26 januari, 2017 at 19:16

        Jag tror jag började 1985. Ja då var man bl a levande mobilsvar.

         
      • Suttecity

        26 januari, 2017 at 19:22

        Roligast var när man fick sitta och läsa upp meddelandena 😊 Det hade precis blivit datoriserat när jag började. Riksborden fanns kvar. Ja jösses 😄

         
      • hellen64

        26 januari, 2017 at 20:23

        Ja just ja, riksborden var ganska roligt. Väckning, samtal väntar, beställda samtal till tfnkiosker m m.

         
  2. Znogge

    28 januari, 2017 at 10:42

    Skönt att få ögonen kontrollerade noggrant för vår syn är ju så viktig. Så då blir det födelsedagsfest i kväll! Hoppas syster din och ni alla får en rolig kväll 😀

    Kram

     

Kommentera

 
