RSS

Hjälp mig väl

24 Apr

vilket busväder! Var skeptisk redan när jag for i morse och höll ett getöga på snön som började yra vid 10-snåret och efter lunch började det lägga sig så jag tänkte att jag kör på och jobbar till kl 14 så far jag hem sedan. Det var barmark på asfalten men hade börjat bli vitt på gräset. For iväg och tänkte att detta skall nog hinnas hem innan det blir för illa. Vägen mellan riks- och länsvägen har en rejäl stigning och det har varit djefligt hela vintern där och när jag kom några km in så började det modda till sig och blev mer och mer spårigt. Sista stigningen är en rejäl backe och där blev det stopp och det slirade och när jag fick gå ner på tvåans växel ställde den sig på tvären. Den sluttande högersidan vill man icke glida ner för. Kämpade och försökte på alla vis att komma framåt men icke. Sommarsulorna bet inte ett smack, vitte fasen om vinterdäcken hade gjort större nytta. Möjligtvis att dubben gräver ner sig. Fick släppa förbi lite bilar som kom från båda hållen och lyckades rulla bakåt och slira runt med hjälp av en skogsvägsinfart och så blev det till att fara tillbaka till riksvägen och så vidare till nästa kommun och ta vägen över till 63:an så det tog 1:40 istället för 50 min att komma hem men ujsan så skönt att köra upp på gården. Det är rejält blött det som kommit ner så det är äckligt slaskigt. Mailade chefen på uppdraget och hon mailade tillbaka att jag skulle stanna hemma i morgon och så får det bli. Får åka in på onsdag om det är körbart. Annars får det bli långdagar till veckan.

Jodå, jag VET att det är april och jag VET att det snöar även så här sent på våren men det gör inte att jag ställer mig och gör vågen och ropar hurra.. JAG VILL HA VÅR! Nåväl. Man får gilla läget och ta det som det kommer. Kan inte styra vädereländet ändå.

Mamma for till Åland, igen, så det blev lite egentid ikväll och i morgon.

Pannan slår väldigt mellan de olika stegen så det känns som om det inte står riktigt rätt till. Men nu fasen får den hänga i ett tag till. Vi har inte råd med några dumheter och jag har bunkrat öronproppar så skvalljudet i ledningarna får väl hålla på. Nu har jag provat och provat och provat igen att lufta elementen men det är inloppsröret i själva pannan som det låter i och mitt element och det på lilla WC på övervåningen är resonanslådor. Môk. Men blir det mildare så kanske den håller sig stilla på lägsta steget och värmen slår ifrån  – sa hon optimistiskt.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 april, 2017 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
