RSS

Hemmavid

25 Apr

gällde idag och det blir ledig dag hemma även i morgon. Kallt som hoppsan men solen kom fram efter några timmar. Pysslat och lyssnat på ljudboken så jag har haft en bra dag. Pelargonerna i stora krukorna blev klara och har flyttat ut i kuvösen så jag kunde fälla ner ena delen av slagbordet och vi fick bättre plats i tvättstugan. Fixade även dahliorna och det fanns bulber som var hårda och småå små trådar till rötter så det var inte kört som jag trodde. En hel del som fick tas bort också men bara det finns liv så blir det nog bra. Fick gå över med dammsugaren och jag tyckte det drog dåligt och vid inspektion så visade det sig att påsen var knökfull så nu må ni tro att det är bra drag i grejerna när det byttes 🙂

Hämtade Smulan vid bussen och nu ikväll hämtades mamsen vid bussen så nu är hon tebax hemmavid.

När jag skulle ut med krukor till logen kom elektrikern och det var väl en väldans tur att jag var ledig och hemmavid. Men så många beslut… infällda spotar i taket på WC, vilken armatur till spegeln? Vid mätning så hade det ju blivit andra mått för köket så vart skulle hällen och kyl/frys hamna. Gha! Vi mätte och han gav mig mått att skicka till köksritaren så får vi se, blir väl lite omändringar på bredden på vissa skåp, så det kanske blir lite billigare, jaja, vi får se vad det gör för ritningen.. Han tyckte vi skulle byta ut säkringarna och kåpan till elskåpet till lite modernare men jag sa att är det inte fel på dem så får de vara. Finns annat att lägga pengar på. Märktes att han var van att vara i hus som byggs om och skall vara tipptopp och flott. Sa att här är det basic som gäller.

Hade han om hårbollen en stund så det blev en promenix i sol med snöregn samtidigt. Klädd för full vinter för ojs vad det blåste nordan. Burr. Men en dag till så skall det väl börja ordna till sig.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 25 april, 2017 i Vardagsinlägg

 

4 svar till “Hemmavid

  1. Znogge

    26 april, 2017 at 09:30

    Det är verkligen många beslut som ska fattas när man håller på med renoveringsarbete. Inte alltid så lätt men med goda råd brukar det bli bra.

     
  2. Jag

    26 april, 2017 at 12:37

    De där valen… några stycken går väl an men när det är massor som ska beslutas så blir åtminstone jag väldigt väldigt stressad och trött. Men det låter som om ni kommer framåt. Det där med att renovera och byta ut allt känner jag igen. Vi hade några på torpet som tyckte att väggarna skulle vara spikraka och totalsläta, elen skulle göras om o.s.v. o.s.v. Jag som behövde någon som hjälpte mig att se hur man renoverar varsamt.

     
    • Suttecity

      26 april, 2017 at 13:11

      Ja elektrikern var van vid att renovera flotta saker så han såg lite förbryllad ut när jag sa att nej basic duger gott 🙂 Tyvärr blir det extra kostnad då det måste göras om i proppskåpet då inte nya spis/häll är gjorda för de gamla ledningarna och det var inte jordfelbrytare på köksutrustningen. Men vi försöker hålla kostnaderna nere så gott det går. Spikraka väggar på ett torp?? De hade inte fattat grejen de 🙂

       
      • Jag

        26 april, 2017 at 13:44

        De hade ju inte det…

         

Kommentera

 
