RSS

Äntligen blev det månadsskifte

01 Maj

och vi är inne i min favoritmånad.

hm

Älskar maj, känslan att allt finns kvar av sommaren, det börjar spritta här och där i rabatterna och man kan börja leva trädgårdsliv igen. Kommer även gå ner på tredagarsvecka fr o m nu så det kan bli långhelger. Bara för att jag kan.

IA kom upp igår och vi gav oss i kast med låååååååååååååååååånga måbärshäcken på södersidan. Hej hopp så var sidan mot kuvösen klar och sedan tog det väl lite längre tid med nedersidan men oj oj oj så skönt att det är klart. Jag luckrade med stora grepen åt henne så hon tog sig an finliret med ogräset och jag och lilla E tog och grävde bort gräs och gjorde ett litet ”dike” vid gräsmattan. Sablar så tungt… att trampa ner spaden i baken satte sina träningsvärkspår i skinkorna kände i jag i morse 🙂 Men lilltôsa är ju helt makalös, hjälpte mig hela vägen tills det var klart, skakade kocklorna rena från jord och ja, det som hägrade var väl att få köra gräsklipparen då vi hade kärran kopplad och det blev tre rågade lass med grästuvor och ogräs innan det var klart. Hon har varit för lätt tidigare så den har slagit av sig, men nu så! Hon fick en liten peng swishad av mig som tack för hjälpen, hon springer ju små hämta-ärenden också utan att knota. Ovärderlig hjälp och så orkar hon ju jämt hur mycket som helst. Stalltjej så hon är van att ta i. Skulle vara Smulan det.. mobilen i en näven, ståendes och humma något till svar. Gräva? Gu’ va tråkigt! 🙂

Vi gjorde klart innan fikat och det var tur det för oj så inte motiverad man blev att göra något mer 🙂 Men rosorna som vinterförvarats i växthuset kom upp och fick mellanlanda  större krukor och flytta in i kuvösen tills det blir utplanteringsdags lite längre fram. När det var klart och vi hackat hästskit till mindre bös och laddat upp rejält i växthuset så tog vi stavarna och knatade runt grannbyn så det blev runt 6000 steg extra. Men hujsan så trötta stockar till ben jag hade när vi väl kom hem 🙂

Grillade till kvällsmat och mamma hade lyckats, igen, med god marinad och övrigt så vi åt och hamnade i lätt komaläge i kuvösen. Vinet gjorde väl sitt till det med. Vi orkade inte åka iväg på någon majbrasa så det fick bli värmeljus på bordet, stödvärme på och det var mysigt att sitta kvar ute i kuvösen resten av kvällen.

Idag blev det majning vid lunch uppe vid friggan, jag eldade i eldkorgen som vanligt och fixade glöd i bärbara grillen. Doftar brinn kan vi väl säga. Korv, pinnbröd och marshmallows hamnade på grillen och mätta blev vi. IA for hem efter lunchen och jag dök ner med händerna i myllan och planterade lite i lådor som får utskolas via kuvösen och sedan avyttrade jag lite grenar på tujan, krattade stora rabatten på värsta böset och nu får det vara nog för den här helgen. Mör i hela skråvet.

Igår provade jag att öppna och stänga värmen på elementen i lilla WC och mitt rum och jag tror faen i mig att pannan gick bananas, eller åtminstone vattentillförseln för jösses vilket liv det blev på den där ”blåsan” eller vad nu det är som far runt och för oväsen. Öronproppa i så det gick att sova. Gjorde om proceduren i morse då jag kände på mig att är det är luftblåsa borde den väl fastna någonstans i någon av radiatorerna. Slog av pannan och fyllde upp och mitt element var ok, men si! Det på WC fräste och hade sig när jag skruvade lite olika på vädringsgrejen så något i luftväg kom ut. När jag fyllt upp igen och slog på lät det likadant vid pannan …. men nu har jag suttit här ett tag när jag skriver nere i köket och pannan har slagit av och på flera gånger, men inget ”sus” vad jag har hört. Kan det vara så väl att jag lyckats få bort fanstyget och kan sova utan öronproppar?? Håll tummarna, det kanske låter lite mindre om inte annat. Funkar det har vi ju sparat några kronor på att ringa hit en rörkrökare för felsökning. Häpp! Men som sagt, jag ropar inte hejsansvejsan än inte.

Funderar på att ta trapphissen till övervåningen, benen är som stockar 🙂 Men än är jag inte 50 så det blir väl till att raskt skutta uppför trappen. Hmm nåja.

I morgon vankas A-skatteuppdrag igen efter 7 dagars frånvaro. Varit en välbehövlig ledighet med både upp och ner men nu står jag på fötterna igen, hoppas jag.

Hoppas att du är nöjd med din långhelg. Me vara väldigt nöjd med min 🙂 Svejs!

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 1 maj, 2017 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
