RSS

Min absoluta favorit

21 Maj

så här års. Kort tid att njuta av den och denna helgen har de flesta knoppar slagit ut så jag fick ta första bästa kamera och ge mig ut och fota lite. När jag zoomade in på stora blomman ser jag att det är ett flygfä med. Orange bakkropp… känner vibbar på en klematistekel.. de känner sig nog husvilla då den stora alpklematisen inte kom tebax. Nåväl, Rosenmandelträdet och busken blommar för fullt och man kan inte annat än njuta. Små konstverk.
mb
Fått ut Bägarrankorna och hoppas nu att de inte bränns sönder av solen. Blåst satan i gatan under eftermiddagen och givetvis blåste lilla lätta plastbunken jag hade Tagetesfrön i av bordet och har spritt sig på hela mattan.. orka.. får rafsa ihop det som går och låta dammsugaren ta resten. Åkt runt på gräsklipparen en timme så 1/3 av gräsmattan avklarad. Växer så det knakar nu. Runt lillstugan blev det som det blev då det är stora stenar och annat som måste rensas bort. Men det ser skapligt ut. Vågade inte åka mer i solen, bränner bra efter en timme.

Har även fått i jord i odlingstårtan jag fick i fjol. Blandade nya jorden vi fick med en hink hästskit från hagen som jag hackade sönder. Tog även lite prima kompostjord och påsjord så nu borde det vara en bra blandning. Sådde tagetesfrön direkt på plats i den och tänkte sätta koppartejp runt kanten på den mellersta så hoppas jag eländiga vinbärssnäckorna håller sig undan.

Mamma har dragit till danslogen då hon är med i första laget som har hand om premiärkvällen. Kassan och korvmojjen stod på schemat. Laddade kassen med en radio så hon kan lyssna på hockeyn. Gäller att vara förberedd 🙂

En bra helg har det varit och igår var det dans på schemat då Lilla E hade avslutning på sin danstermin. Är på intet sätt partisk i målet när jag säger att hennes grupp hade bästa koreografin och framträdande av hiphop-gängen. Tyvärr hamnade hon inte längst fram utan hade en längre tjej framför sig och jag fick en gubbe framför mig – han hade suttit längre in på raden HELA kvällen – fram tills hon skulle upp – då skulle han givetvis sätta sig och prata med tjejen längst ut. Nåja. Lilla E skötte sig exemplariskt och moster är mer än stolt. Har alltid sagt till henne att är du på scenen så banne mig ger vi järnet! Och det gör hon! SÅ duktig. Satt och flinade brett för mig själv. Duktig är hon också, viftar inte bara runt so to speak utan tar koreografin och ja vad månde bliva. HipHop är i alla fall hennes grej. Innan dansen åkte jag med mamma in då hon hade sin klassträff med gänget från Realen och det passade kanon för hon skulle hämta folk i samma bostadsområde så jag hängde på till vapensyster I där de väntade då det varit träning på konstiga tider och man kan inte åka 4,5 mil fram och tillbaka hur många gånger som helst på en dag. Köpte med mig thaimat och vi hade en mysig eftermiddag. På plats vid Sundstaaluan var det mycket tid kvar så I och jag tog en tur bort mot Hagaborg där jag bodde i 10 år i min kära etta och det var mysigt att komma tillbaka till den bekanta gården. Vi tog en promenad runt Gubbholmen och det var så vackert – älskar den här delen av stan och enda stället jag kan tänka mig att bo om jag skulle behöva flytta tillbaka. Det är liksom hemma. När vi kom runt udden och gick tillbaka mot stenbron blev det tvärnit och upp med kameran. Kunde helt enkelt inte låta bli.
Gubbholmen
Vi fick ihop nästan 9000 steg på vår lilla tur så jag var något varm när vi kom tillbaka till aulan. Syrran hade fixat biljetterna och satt långt fram i kön. Perfekt 🙂

Det var svårt att varva ner när jag kom hem så jag fixade med lite av varje tills mamma kom hem. De hade haft lika trevligt som vanligt. Härligt att fortfarande kan hålla kontakt och banne mig de ramlar in i sina gamla roller när de träffas. Givetvis blir de färre varje gång men jag tycker ändå det är ett gott gäng med 16 st. Kan väl säga att jag inte tror att vår klass från 9:an skulle kunna hålla kontakten på detta sätt. Men mor har sett till att det blir av och håller koll på vart de bor och gör och flera hjälper till när det är dags så ja de har ett bra team. Tjejerna/damerna brukar ju träffas på fredagslunch emellanåt och då vi har Zumban så brukar jag få hänga på, vilket gör att man på något sätt känner sig delaktig och man har ju hört om dem alla genom åren.

Haft hand om Amigo några timmar då syrran for och hämtade Smulan hos N och vill övningsköra hem. Han har blivit en fena att hitta skugga, gillar inte alls när det blir varmt i solen. Ligger gärna i tvärdrag.

Ja då är helgen snart över, sov lite för länge i morse så dagen liksom försvann, men det var väl behövligt. Jobbar måndag och onsdag veckan som kommer. Tisdag förmiddag blir det provtagning på CSK och jag åker inte och jobbar när det är klart utan tar en ledig dag. Många mil att köra så det lönar sig inte. Skall försöka komma in till frissan, ser ut som fårpäls i håret.. värmen gör det inte lättare kan jag säga. Blir som en tjock pälsmössa. Dryga 7 veckor sedan jag klippte mig så det börjar bli hög tid att rensa ut pallet. Vi får se vad som hinns med. Svejs!

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 21 maj, 2017 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Min absoluta favorit

  1. Znogge

    22 maj, 2017 at 11:59

    Så vackert den blommar! Även här börjar det bli aktuellt med en klipptid så jag får försöka att komma till skott. Hoppas du får en bra start på veckan.

    Kram

     

Kommentera

 
