RSS

Fick samtal

21 Jun

från neurologen idag då hon sett att jag skrivit. Fick väl svar, även om det inte är vad man vill höra men det klarnade lite i alla fall, men inte riktigt vad gäller vilken dos som kommer gälla och när man vet att det är rätt dos. Ja sa hon, det är den dos som är så du inte får fler anfall… eh jaha, skall man vänta och se då per tablettpåslag? Jag menar, jag kanske är helt besvärsfri på 50 mg och inte behöver äta 200 mg. Men där fick jag inget bra svar. Hon är inte så där så man känner att nu vet hon precis vad jag menar. Men övriga frågor fick väl svar som jag får förlika mig med. Får själv ringa röntgen och kolla vart jag är i kön, om jag finns med i planeringen, men hon tyckte det var märkligt att det hade dröjt så länge. Så jag får väl slå dem en signal. Visste ju inte om jag skulle/kunde göra det själv eller om det var de som tog tag i det. Separat bokningssystem så fine, köper det.  Vad gäller om medicineringen är livslång var det väl alla möjliga svar, kan vara så sa hon att om man tar bort tabletten kan man vara besvärsfri livet ut, eller så kommer det tillbaka. Men om jag säger så här sa hon, om jag är beroende av bilkörning så skulle jag äta tabletten så länge det är aktuellt att kunna köra bil. Jahapp. Ett år från senaste anfall gäller – så då är jag ju en månad i bonus då jag inte haft något sedan den 18/5 🙂 Men det vet jag inte om de köper. Får väl stilla mig och ro den förbannade båten i land. Tröttheten kommer ge med sig och om jag inte känner mig bra på tabletten får vi byta, finns många sorter att välja ibland men denna som hon började med har gett mycket bra resultat och skräckvarianten av biverkningar (Steven Johnsson syndrom – googla inte på bilder om ni är känsliga) är mer än sällsynta sa hon men man skall vara uppmärksam om det blir nässelutslag och oförklarlig feber, då är det samtal dit som gäller. På studs. Så, nu börjar det landa med fakta, känns skit men jag orkar inte vara så här ledsen och ångestriven, det är inte jag och jag har inte känt igen mig själv senaste veckan. Å andra sidan har jag aldrig varit sjuk – jo i 11 år men inget jag visste vad det var – så det är en ny erfarenhet.  I morgon får jag frisyr istället för hårhjälm så då hoppas jag det känns lite bättre.

Varit ute och vattnat och de förpinkade knotten har kläckts så nu får man snart börja med moskitohatten igen 🙂

Blåsig dag men solen skiner och vi tog en promenad med stavarna mor och jag så vi gick bort till bondens nya STORA djurstall i gamla grusgropen som han bygger som bäst. Skall bli slutstation för köttdjuren då det är många bestämmelser vad gäller säkerheten för de som kör djurtransporterna. Nu kommer de kunna backa intill och behöver aldrig vara i kontakt med de stora djuren. På tal om det så kom det en låda på 25,5 kg igår från gården och 14 kg var nötfärs under alla bitar som i sin tur nu är vakuumförpackade. Så smidigt! Tog fram stora skärmaskinen så vi gjorde lövbiff av fransyskan, innan- och ytterlår, skar till ryggbiff och entrecote i lagom tjocka skivor. Mums! Rostbiffen, oxfilén, rullen, högrev, bogstek och något mer frös vi in som det var i förpackningen då man tillagar hela biten. Pulled beef bl a av rullle, högrev och bogstek. Det är mamma hur bra på som helst att få till god smak på. Djuren slakats och styckas på slakteriet i Kil och så hängmöras det. 1/4 djur i varje kartong och då vi bor i byn är den hemleverans som gäller. Vegetarian kommer jag aldrig bli. Inte så länge som vi har tillgång till sånt här härligt kött. Lika stort när man tar det ur pannan som när man lägger i det och smak och textur är helt annat än det som köps i affären, samt att man vet vart djuren varit.
kött

 
10 kommentarer

Publicerat av på 21 juni, 2017 i Vardagsinlägg

 

10 svar till “Fick samtal

  1. hellen64

    21 juni, 2017 at 21:42

    Det är jobbigt att inte få en ordentlig diagnos. Jag vet, tog typ 10 år för mig att få min MS-diagnos. Vad har du fått för medicin? Jag äter också en medicin som egentligen är för epilepsi. Har en hand som rycker som blir bättre av dem medicinen. Kram och kämpa på!!

     
    • Suttecity

      22 juni, 2017 at 15:05

      Lamotrigin Actavis är det vi startat med. Skall vara effektiv sa hon. Ja det skall nog gå bra det här med, börjar få fast mark under fötterna igen. Kram och go helg!

       
      • hellen64

        22 juni, 2017 at 16:13

        Samma som jag tar nu. Har inga biverkningar alls. Testade en annan sort först som jag fick väldigt mycket biverkningar av. Hoppas den ska funka lika bra för dig.

         
      • Suttecity

        22 juni, 2017 at 16:25

        Hur många mg äter du? Jag jobbar mig upp fr 25 till 200 på 10 veckor. Gott att höra att de funkar.

         
      • hellen64

        22 juni, 2017 at 16:27

        Jag tar 200 per dag. En tablett på 100 mg på morgonen och en på kvällen.

         
  2. Znogge

    21 juni, 2017 at 22:03

    Skönt att du fick en viss klarhet i alla fall även om allt inte föll på plats. Lät lite osäkert när det gällde dosen för man vill ju inte äta högre än nödvändigt… Hoppas allt faller på plats.

     
  3. Jag

    22 juni, 2017 at 10:13

    Steven Johnson vet jag mycket väl vad det är eftersom jag fick ställa diagnosen för mamma. Nu var det inte hennes epilepsimedicn som ställde till det, utan den mot benskörhet. Det låter ju vettigt att medicinera för att slippa anfallen och kunna köra bil säkert. Bra att du fick tala med läkaren, men sen är det ju så att nya frågor dyker upp på grund av samtalet och läkarna har inte tid att prata hur lände som helst. Det verkar vara bra att ringa och kolla om röntgenremissen kommit in, ibland försvinner de ut i det blå på nåt märkligt sätt.

    Så fint kött ni köpt, och så mycket!

     
    • Suttecity

      22 juni, 2017 at 15:08

      Det blir oftast två lådor per år, nötfärs går det åt hur mycket som helst då vi delar med systern också och vi får ofta köpa extra mellan lådorna. Men så eländigt att din mamma fick det! Verkar ju konstigt att de inte informerade om risken, här var de mer än angelägna Hur gick det för henne, blev hon illa skadad? Skall ta tag i röntgenkön på måndag, helt slut efter dagens tur till stan. Men ändå skönt att komma ut bland folk. Kram och go helg!

       
      • Jag

        22 juni, 2017 at 19:55

        Tack och lov så var det bara munnen som drabbades, hon svullnade upp och fick sår på läppar och inne i munnen, kunde inte äta utan fick flytande föda ett tag. Hon fick inte ens rätt diagnos på akuten, jag fick nämligen åka hem därifrån med migrän. Efteråt medgav läkaren att det var SJ.
        Detsamma, Lena!
        Kram

         
  4. Gunvor Persson

    22 juni, 2017 at 17:56

    Hua… och jag googlade förstås :/

     

Kommentera

 
