RSS

Äntligen frisyr igen

22 Jun

istället för en hårhjälm. 12 v sedan jag klippte det ordentligt och 4 v sedan sista putsningen så ja… 3 omgångar med slingor på det med föning och plattång så kan ni ju kanske hänga med på hur torra topparna var.. och bredden på frisyren var rejäl. På fel ställen så jag kände mig som en tjock skurmopp samt då att det blir så in i hoppsan varmt så har man gjort en frisyr på morgonen och härjar i trädgården så är frisyren long gone inom några minuter. Svettband är räddningen. Duger de till Zumba Gold på terminerna duger de i trädgården på sommaren 🙂 Sedan rattade mamsen fårrden mot la stada och vi var in till Östpendeln med ett par säckar med kläder, skor, gamla grytor och annat. De går ner till österland eller säljs i deras butik. Sedan for en gata upp på området och tillbringade en bra stund inne på Stuvbutiken. Fick med oss mattprov för att hålla mot tapeterna och jösses anfekta vad mycket de har att välja på! Men vi hamnade i ett hörn där vi trivdes och nu har vi bestämt oss för vad ha för bastapet och så till fondvägg i hallen/entrén och väggen mot alkov/WC. Alltså, jag gillar svart/vitt/grått hos andra, brukar bli supersnyggt men jag är mer åt ljusa jordtoner så kan jag splasha på med färg på mattor, gardiner och väggprydnader istället om så önskas. Nu skall jag bara besluta mig för alkoven. Haft mörkblårandiga Borosan-tapeter där sedan början av 2000-talet, hade samma i Karlsborg och gula i hallen så nu får det bli annat. Gult tänker ni, madre, men då skall man ha i åtanke att jag är uppväxt på 70-talet med den behagliga lejongula färgen och bodde även 10 år i en 80-talslägenhet med lejongula luckor (och bajsbruna golv och knepig ”beige” färg på dörrarna). Hade t o m en gul kaffebryggare 🙂 Så det är en färg som, i rätt nyans, känns hemma. Men nu så är det lite mer åt det beige men med lite lyster och mönster som kommer fram i ljusskiftningen från fönstret i allrummet och en med lite lila/grå blommor med lite japansk inspiration. Hade en till men den ratade vi. Sedan enfärgad men med lite 60-tals känsla i mönstret, även det lite halo-effekt. Vi har samma typ på väggmattan i badrummet. Så får det bli! Golvet är lite mörkare än den gamla furagolvsmattan vi hade i alla år. Lite mer ruff och man känner av en struktur så det blir lite plankkänsla. Golvet i WC kommer också gå åt gråbeige då jag inte vill ha mörkt golv, hade det mörkt bajsbruna i lägenheterna så nej tack, dammet syns mindre på detta 🙂

En bild från instgram.
Den övre alltså på väggen när man kommer in i hallen. (Den under ratade vi)
Den längst ner på vägg mot alkov/wc  och den enfärgade på övriga väggar i allrum och hall. Skimret syns inte så bra på bilden, men oj så fint det kommer bli! Längst ner ser ni en bit av mattprovet vi fick med oss.
Tapetgolv
Nu hoppas jag att det finns nog med tapeter på lager när vi kommer dit då de får in partier. Vi hade inte hunnit mäta hur många våder vi behövde av varje, men nu så är det fixat. Pratade med snickarbasen då jag misstänker att det vankas sommarledigt och han hoppades innerligt att mattläggaren skulle ha tid under de resterande två veckor de hade öppet för sedan stänger de 4 v för ledigt. Hade det varit fixat hade vi hunnit tapetsera och börja med köket tills snickarna och rörkrökarna är tillbaka från semestern. Så nu ställer vi in oss på att bli klara i augusti. Ganska exakt två år eft att de skar upp mattan och kollade läget. Så är tidigare bonus. Vi tänkte som så att vi försöker få rent golvet så mycket det går och skrapa bort färg och spackel som landat samt gipsdamm så har han inte så mycket underarbete utan det går snabbare. Han skall ju slutspackla golvet i WC också så skall det bränna innan han kan lägga på mattan. Ja ja, det blir nog bra. Känns greppbart i alla fall.

Lastade med prover for vi vidare till Bergvik och ja man är ju inte ensam om vi säger så. Vid det här laget var blodsockret i låg nivå så vi tog en lunch på Wok kitchen – mums! Sedan älgade jag iväg till entrén på Maxi och ställde mig i kö för att få köpa jordgubbar och mamma började handla. Väl fixat med det så hittade jag henne inne på Maxi till slut men då skulle vi ju ha saker från charken.. där var det också duktig kö så jag ställde mig där och väntade. Inte min starka gren, men nu var jag mentalt inställd på det. Stod och tittade på folk – intressant! 🙂 Tillslut kom jag fram och fick med mig det jag skulle ha och kom ikapp mor igen vid fruktdisken så vi fick (nästan) med oss allt vi skulle ha hem för helgen.

Så skönt att få komma hem.. slappade här på em framför TVn  i kuvösen och blev så jämrans trött så jag fick gå upp och lägga mig och ta en powernap på 15 min. Man är inte helt på topp innan medicinen landat i systemet och det var lite för mycket folk och intryck för trötta skallen. I morgon kommer Krillan och Astrid och firar med oss. Jan kommer också så vi blir ett litet gäng. Har inga stora firarambitioner och efter att ha lyssnat på konversationer och sett hur mycket folk bunkrat idag kan man stillsamt undra hur många som kommer vara supernöjda med hur dagen/kvällen blir. Många med smått vild blick kan jag säga. Rofyllt vitte fasen. Men även många som tar semester nu. Inte jag dock.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 juni, 2017 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
