RSS

Lördag it is

24 Jun

och gårdagen bjöd på môe mat och bastant jordgubbstårta
tarta
så magen stod i 4 hörn innan folket åkte hem. Det spelades Kung i flera timmar så jag fixade i köket och fixade bl a en rabarberchutney som blev riktigt god. Ett par kalla röror på turkisk yoghurt blev det också. Krillan och Astrid hade egen färskpotatis med sig – smakade mums kan jag säga – och de kom till lunchen och sedan hade vi så trevligt så de stannade och käkade kvällsmat också.

Regnet kom även hit men vi hade det mysigt i kuvösen så det gick ingen nöd på oss. Regnade även i morse man sedan sprack det upp strax före lunch så vi har haft en helt ok dag om än onödigt hårda vindar. Jag har varit i stugan och städat upp lite och framförallt gått med en spackelspade och fått bort spackelblaffor och tjocka rinn-ränder från målarens jobb. Slipdamm är det jäkligt gott om… och jag tog även och knackade loss allt löst spackel i fönstren och försökte sopa ihop så gott det gick. Var inne i garaget och letade efter den orange grovsugen som vi haft i alla år, som är toppen då allt lägger sig i hinken men icke. Kollade under bänkarna och hittade mormor och morfars gamla som de hade i lägenheten (pappa gillade att spara och använda gamla grejer så man hittar allt möjligt därute 🙂 ) Drog förlängningssladd från logen och satte igång.. började lukta väldigt varmt om den men jag tänkte att det kanske kom skit i fläkten men så stannade den och ojade sig lite och kom igång igen men se då blev det sladd ur och upp till logen för vidare transport till sopstaionen. Ingen eldsvåda önskas. Vi har en gammal Nilfisk på tre hjul som tjänat huset här bra många år men den har ingen påse och slangen har nästan gått av och nu hjälper det inte med silvertape heller så även den får passera Gå och så far vi ner till stan i morgon och köper en ny som klarar både torr och blött och då Stuvbutiken är öppen så passar vi på att köpa hem tapeterna och så skall jag försöka bestämma mig för vad som skall vara i alkoven också.

Jag höll på att få lätt spunk på persiennerna i stugan. De sattes upp 1994 och har inte monterats ned efter det men nu är de så vådligt skitiga så jag tänkte enkelt ta ner dem men inte f*n…. efter många försök så övervägde jag kofot och våld men stillade mig och klev ner innan det pös över helt. Överlämnar det till någon annan. Ner måste de då spacklet släppt och vi måste skrapa.

Trädgårdspyssel med vattning och plocka vissna blommor avslutade dagen innan Vita Huset kom hit på kvällsmat – så nu väntar fåtöljen och lite TV-gloing men först få bort allt slipdamm och skit som for runt i stugan så studs iväg till duschen. Svejs!

 
1 kommentar

Publicerat av på 24 juni, 2017 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Lördag it is

  1. Znogge

    25 juni, 2017 at 11:14

    Vilken maffig tårta! Ser så god ut 😀

     

Kommentera

 
