RSS

Hmmm

27 Jun

till mig sa hon att det inte kommer bli någon help från FK men i beslutet de skickat står det – lite öppet i min värld – att de överväger att inte betala ut ersättning, då är det inte beslut eller??? Visst kan man överklaga men det är ju som det är, skall man få någon hjälp från vare sig FK eller sitt försäkringsbolag så skall man bryta ben eller få något i skallen som gör att EPn dyker upp.. diffusa neurovarianter göre sig icke besvär.

Nåväl. Klockan drog igång 20 min tidigare än vanligt och det var jäkligt svårt att somna och jag vaknade två tre gånger så jag visste inte riktigt vad som var upp och ner när jag försökte få tyst på klockradion. Tänkte att nu somnar jag väl om när jag pluggade ur propparna men si tuppaf*n var vaken så 04:30 började han ö-ö-ö-ö-öööööööö. Suck.  Buss har jag inte åkt på år och dag och jag får ju säga att det blivit vådligt modernt men i min värld bör länsbussar har duktigt med säten och inte hänga-i-stångenplatser på halva utrymmet i främre halvan. Fick ett jäkla säte som gjorde att jag hängde i ländryggen men orkade inte byta 🙂 Påkörd råbock låg på vägen, usch, kraken hade fått benen avslagna i smällen och låg och försökte komma upp. Det gör så ont att se.

Rask promenad på 10 min ut till LG och det blev hej-hej-runda och roligt att se hur folk ser ut som man bara haft namnet på tidigare. Betydligt mer stillsamt där och inte så mycket gå in till varandra och prata men det blir väldigt effektiv tid 🙂 Kan ju säga att medicinen gör en lite hjärntrött och det är väl även efter denna berg-och-dal-veckan känslomässigt som visar sig också. Så vid 15-tiden packade jag ihop och gick ner till stan. Knatade runt en annan tur ner då vi hade lite tid innan Lilla E var klar på danslägret så det blev en hel del extrasteg. Men jag är då rakt inte van att ha ryggsäck på ryggen… hur trött i ländryggen kan bli på en skala? Får nog rensa ur lite.

Klippt mamma och nu får det bli lite Allsångspremiär så får vi se hur de sköter sig i år. Hemma i morgon, jobbar tisdagar och torsdagar då han som jag delar rum med arbetstränar övriga dagar så slipper vi sitta i knät på varandra.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 27 juni, 2017 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Hmmm

  1. Tant Otto

    28 juni, 2017 at 11:49

    Jag fattar ingenting snart…vad håller FK på med egentligen? och vad betalar vi skatt för kan man ju undra? Det som de sysslar mest med verkar vara att avslå ansökningar som skickats in..det är ju inget nytt precis så har det varit i många år nu. Egna läkare som gör bedömningar utan att ha träffat vederbörande och som gör avslag på andra läkares bedömningar. Vilken soppa det har blivit. Jag fattar att de som alla andra behöver dra åt lite eftersom det varit allt för lätt för länge att få ut pengar. Många har fuskat till sig bidrag som de inte har rätt till.
    De verkar utgå ifrån att alla vill lura dem på pengar.
    Man kan inte ha ett sådant system där alla är misstänkta. De flesta människor är ärliga ändå.
    Jag var ju utbränd och fick ersättning i 8 månader från FK ..3 månader i stöten fick jag förlängt. Det är förfärligt vad man utsätter människor för ..många hamnar ju i ekonomisk knipa för att de hamnar mittemellan. Vårt sociala skyddsnät finns inte längre.
    Ingen vill få diagnoser, alla vill väl vara friska? Eller?
    Cancersjuka tex som ska jobba ..fast de inte orkar ..det är inte riktigt riktigt ..sjuka människor har nog med att klara av vardagen ..
    Hoppas verkligen att du får hjälp Lena ..för detta är inte humant.
    Kanske var det inte ett rätt beslut av din läkare att ge dig körförbud? Visste han om konsekvenserna av det beslutet? Jag förstår att han är rädd om dig då du prövar en medicin..
    Oj nu blev det ett långt svar här men detta upprör mig så ..
    Stor kram från mig

     
  2. Suttecity

    28 juni, 2017 at 13:35

    Ja du min vän, FK är ett kapitel för sig och det har blivit värre och värre vad gäller hjälp och stöd. Som sagt, de utgår ofta ifrån att man överdriver. Jag menar, när de skriver och frågar folk utan armar och ben och undrar om deras situation/handikapp förbättrats så att de kan sköta sig själva? Vissa har kommit på teknik hur lösa tandborstningen och det räckte för att bli av med assistanstimmar.. ja fy fan.

    Jag har ingen direkt förhoppning om stöd från dem. Neurologiska problem göre sig icke besvär. Nu har jag fått lite hjälp från oväntat håll så för egen del klarar jag den här månaden i alla fall Blir väl till att hoppas på att man kan få uppdrag och jobba hemifrån så mycket som möjligt och att läkaren tycker att det räcker med kortare tid med körförbud. Hon tyckte egentligen inte att det skulle behövas, men ny som hon var kollade hon med kollegan och jo det är denna praxis som gäller. Jag kan ju köpa några månader då det tar 10 v att ställa in medicinen och sedan kanske en eller två månader för att se hur det klarar sig, max 6 mån, men ett helt år… Hemförsäkringen hade inte att erbjuda heller, skall vara en förvärvad skada även där för att gälla. Hade jag inte haft mamma och syrran så nära hade det varit cykel i ur och skur som gäller till riksvägen, visst finns det de som cyklar i alla väder men min kropp är inte i skick för det. Så här års kan det ju funka men med dm-tjockt med snö på vägen på mornarna innan plogen gått.. känns overkill. Man hade väl fått flytta och ha dubbla boenden för att kunna jobba och nu har jag bara två städer att välja på om jag inte skall få flera timmars restid och förhoppningsvis kunna matcha busstider. Så nu funkar det hjälpligt ett par månader framöver,så är det bara 10 mån kvar sedan..

    Tack för omtanken. Kram

     

Kommentera

 
