RSS

Ryggskott på G

02 Jul

kände jag i morse men på något vänsters vis fick jag väl ordning på bäckenleden och med en Ipren i systemet kanske jag jobbade bort en del vad vet jag. Men jädrar vad jag har slitit. Kommer vara bra mör i axlar och rygg i morgon men jag vet vad jag har gjort. Sållat singel.. ganska grovt singel har vi på södersidan och ja det har varit bra men det gräver ju ner sig för så ambitiös att man lade markduk under var jag inte när jag gjorde i ordningen det för… eh, bra längesedan 2011 såg jag i bilderna i mappen. Jösses. Singelsten vill ju gärna gräva ner sig så jag ville ta upp så mycket det gick och detta innebar ju att det var läge att sålla bort allt sand som fått jordinslag under åren och det växte både det ena och det andra i singelbädden. Började med detta 25/5 och kom 1/3 av längan innan det blev för jobbigt och varmt. Det är rakt söderläge så man har inte orkat med att stå där och jobba. Men i dag var det perfekt väder. 16 grader och bra med vind. Då jag köpt mig en ny skyffel då den gamla har fått fötter, så gick det bra mycket lättare. Men singlet är aptungt så en skyffel blir tung och att stå och skaka sållen tar också på de klena musklerna. Ett par timmar senare var jag klar. Redigt nöjd. Lite utmaning att få på markduken då det blåste så in i hoppsan, men mor bistod så jag fick ett par extra händer och stadig fot som höll den på plats 🙂 Nu tänkte jag lyfta de astunga 50×50 plattorna och peta under duken en bit så det stoppar gräset som fått fäste genom åren under plattorna. Har en toppenbra krok som vi använde när vi lade 30X30-plattor så jag tog den och lyfte. Rörde sig inte en millimeter kan jag säga. Gräset gör att det kilar fast sig också och efter ett par försök på olika plattor konstaterade jag att detta får Jan helpa mig med när han dyker upp nästa gång. Sedan skall markdukskanten in mot rabattkanten fixas också men när det var klart orkade jag inte göra mer med krökt rygg så det får bli en annan dag. Men gissa om jag är nöjd att det är klart! Monterade en före/efterbild, övre från den 25/5 och så dagens fix under.

F-E

Visst har det växt bra på en månad i rabatten? Det är Rosenvialen som brakat iväg. Strax går den i blom. Det brukar vara glest och magert i denna rabatt men jag ändrade om lite häromåret och i år har det kommit upp en massa växter som jag inte placerat där de kommer, många höga som skall vara längre bak har dykt upp så jag får ta och gräva upp och flytta. En annan dag 🙂

Gav mig även på att kupa potatislandet, men rackarns vad det är jobbigt att vara klen… trycka ner kupan och sedan pressa och dra. Men ganska ok kupfåror blev det. Jan får göra djupare när han dyker upp.

Ingela kom en sväng och käkade lunch och fikade, alltid gott att ses.

Var runt och fotade lite i trädgården också så jag avslutar med några favoriter.

REA-rosen jag köpte för ett par år sedan har fixat övervintringen nedgrävd i växthuset. Älskar övergången från rosa till orange på kronbladen

REA-ros-2017

Ytterligare ett REA-inköp ifjol, den såg inte mycket ut för världen och utblommad så jag gick på lappen som satt i då jag saknade vita Acklejor i rabatten. Hade ärligt glömt bort den men nu så blommar den med sina fyllda blommor

ackleja

Jag flyttade pionen ifjol från rundeln vid stugan då jag skall lägga igen rabatten och räknade inte med några blommor i år, men en stängel levererar. Den skall ha en vit kant men så här blev den i år. Stor som en bakelse är den ♥

Pion

Farmors gamla Iris bytte som sagt färg för ett par år sedan från gult till lila i mittenbladen och den hänger i med de nya färgerna

Irirs

Även Flora Danica rosen har överlevt på södersidan, trots fel Zon och Fresiarosen kommer också men den har inte börjat blomma än. FD är en klar favorit!

Flora-Danica-2017

Vi går i väntans tider. Juli innebär – liljor! Snart så 🙂

Liljor-på-g

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 2 juli, 2017 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
