RSS

Älskar att vara effektiv

29 Jul

och det har jag verkligen varit idag i trädgården. Då de lovat regn och solen sken på morgonen så var det trädgårdshandskar på redan strax eft kl 0900. Skulle gödningsvattna klätterväxterna vid körsbärsträdet hade jag tänkt, men som vanligt fick jag en massa annat gjort innan jag kom till skott med just det. Jag rensade först och luckrade upp jorden då det lätt blir stenhårt yta där. Sedan kastade jag ett öga mot potatislandet…. madre mia vad mycket och högt ogräs… jordgubbskragarna såg inte roliga ut heller. Sagt och gjort. Alla stenar flyttades och sedan monterade jag ner PVC-ställningen för nätet och sedan lyckades jag få loss nätet som var mer eller mindre uppätet av slingerväxtogräs. Började rycka upp eländet runt kragarna och så började jag med potatislandet. Jösses… det tog sin lilla stund och det blev ett rejält rågat lass på skottkärran och underarmarna var rödstrimliga av (vad vi kallar) kärleksgräset som det är småhullingar på och som klistrar fast sig. Långa var de också så det var verkligen dags att få bort allt. Lite dåligt samvete har man när det inte är rent och snyggt då pappa alltid var väldigt noga med det. Hittade potatisblasten till slut 🙂 Därefter fortsatte jag med jordgubbskragaran och si, precis när jag var klar kom strilregnet. Hann klippa av gräslök innan jag fick gå in. Förvisso var jag tämligen svettig vid det laget så det gjorde varken till eller ifrån. Märkt att jag mycket lättare blir svettig sedan jag började med EP-medicinen så det går åt pannband… Gjorde melodikrysset på snabbgenomgången och fikade och satt och lyssnade på regnet. Det kom och gick rätt snabbt och så kom solen fram igen och jag har varit ute hela dagen. Donade i växthuset och stöttade upp tomatplantorna innan jag ordnade med gödningsvatningen. Sedan har jag flyttat växter, förberett för regndagarna och då jag tagit bort och satt nya växter vid runda rabatten vid soluret så konstaterade jag att jösses vad torrt och magert där är. Öste på med vatten (så tar det emot lättare när det väl börjar regna) och tog en hink och gick ner i hagen och där fanns färsk hästskit som jag fyllde den med. Stans vad det luktar… hällde upp det på planteringsbordet och hackade isär innan jag lade tillbaka och gick och fördelade det i rabatten. För att slippa odören så hade jag en sållad hink med jord som jag spred över men det får nog bli en hel blomsäck för det kommer pustar och känner jag mamsen rätt så kommer det inte uppskattas 🙂 Men då det skall regna några dagar så får det vara, vi sitter inte i paviljongen nu ändå. Hittade en liten men välrotad ölandstok vid plattraden där vi har parkeringsplattan. Begriper inte hur den hamnat där och hur den kan växa i ren sand. Lyckades få upp den tillslut och med tanke på hur grov roten var har den varit där ett bra tag men vi har väl kapat ner den med åkgräsklipparen.

Gav mig för dagen vid em-fikat och höll på att somna där jag satt. Men upp och lägga sig på tuben och stretcha/knaka rätt och sedan på med slinghättan. Sitter med den nu och doftar mindre gott 🙂 Kvällsmat i Vita Huset, ikväll Lilla E skulle hjälpa till att fixa och kavla ut degen så syrran kan göra pizza. Kroppen är inte nog pigg för det och det har blivit bättre med yrseln så då skall man inte utmana ödet.

En härligt ledig och bra lördag hemmavid  – gillas. Ha en fortsatt bra helg!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 juli, 2017 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
