RSS

Ska bara sa Alfons :-)

07 Aug

Detta inlägg gör främst för att nära och kära som undrar hur det går för oss skall få lite uppdatering och ni andra som läser får givetvis läsa/titta på bilderna om ni vill.

Hur som helst. Vid stugan har det ju sett ut som hoppsan på norrsidan och ja man har inte direkt lagt ner tid på utsidan de senaste åren. Bara gräsklippning. Stenar i massor kom upp när de grävde dräneringsdiket och även när de sög ut jorden för att förbereda för plattan och mycket av små och mellanstora stenarna hamnade på grusgången mot norrsidan. Diverse träbitar och gamla delar till förra ”uteplatsen” och så ogräs, i mass. Nu var det ju inte meningen att jag skulle härja runt i 4-5 h men så blev det. Vilket gjorde att jag även denna gång missade att ta före-bilder. Nåväl. Skulle börja med att ta bort lite gräs vid sidan om toatankslocket då vi inte kommer åt där med gräsklipparen och då hörde och kände jag att där var ju singelbädd under gräset. Och på den vägen blev det. Jösses vad gräs som vuxit in i bädden och även mossa. Säkert 2-3 dm in. Så papps och svågern hade tänkt till och nu skall jag sålla lite också då singelgruset gräver ner sig, men orkade inte med det idag och så är det bra att vänta och se om det kommer upp mer gräs. Skall vattna med trädgårdsättika tänkte jag. Effektivt. .

Här kommer bilder. Text under bilderna

Dag1

Började alltså till höger i bild vid stocken. Då var det gräs hela fram på bredden på brunnen in mot bädden och till vänster var det mossa ända in till kanten på det mindre fina dräneringsröret jag skrev om tidigare. Till vänster om röret på gräsmattan så ser det ut lite som ett dike och där är det också singel så jag tror pappa räknade med att ha vattnet däråt. Vet inte hur djupt det är dränerat så jag avvaktar lite med att ta upp det. Kanske kan sätta ett längre rör ner i mattan eller så, vi får se. Det som är sargat i gräset med rödgrus är där det är dränerat. Toatanken ligger parallellt med huset så det går inte att gräva ner för djupt som jag tänkte mig för att lägga dräneringen i den grävda singelkistan. Skall lägga på jord på det uppgrävda snart. Slängde upp grästuvorna jag slet upp så kan de återanvändas så skall det fyllas på med jord och så tar det sig lättare.  Smart va? 😀 . Fick även bort allt gräs som växt över brunnslocket som var täckt till hälften. Även runt denna var det singel märkte jag. Riktigt nöjd 🙂 Skall fylla upp med singel men det får packa ihop sig lite mer först.

Dag2

Så här ser det ut från andra hållet och hela gången är nu rensad från mossa och ogräs samt en jäkla massa stenar i olika storlek. Diket i gräsmattan håller jag nu på att fylla upp med jord. Telefonstolparna de lade för att hindra jorden att rinna ner funkar än, de har väl kreosot i sig misstänker jag.

Dag3

Entrén…Ja vad skall man säga… det såg bra mycket bättre ut 1994 när vi renoverade. Nu har stenläggningen flyttat sig och som ni ser är det fuktigt i hörnet. Dock var det inget angripet just i det hörnet konstigt nog. Så jag öste bort en hel del jord och lade på dräneringsdiket, så det blev mindre med blöt jord som ligger mot muren. Skall gräva ur mer och fylla upp med singel eller sand. 50×50 plattorna flyttar man inte på bara så där och vi lade dem så för att mormor skulle kunna köra in med rollatorn. Nu har det sjunkit med påföjande snubbelkant och jag vet inte riktigt hur detta skall lösas. Måste byta virket vid ingången men detta får bli en senare historia. All bråte, gamla stolpbitar, stenar och ogräs är borta i alla fall så det får duga så länge. Skall tvätta av mossan på väggarna också så får vi se hur det ser ut och om det kan målas eller måste bytas. Men det får bli när vi fått vatten i utekranen så småningom.

Ja det var dagens fix det. Om nu någon fortfarande har läst så långt så tänkte jag lägga upp lite bilder då vissa har undrat hur stort vi har det egentligen då jag skrivit att det tar sina timmar att åka runt och klippa.

Dag4

Från stugan sett mot storstugan. Friggan och jordkällaren till vänster med den förpinkade slänten som är allt annat än lätt att klippa 🙂 Som ni ser så bor vi på samma ställe men inte direkt tätt ihop på gården. Det är väl runt 60-70 meter mellan husen.

Dag5

Fick inte in panoramainställningen så jag vred lite på mig för nästa bild 🙂 Som sagt, mycket gräsmatta blir det. Denna sidan av trädgården är lite eftersatt då jag inte orkar fixa med rabatten i gamla rundeln uppe till höger i bild. Den skall läggas igen och det blir väl ett C kvar då vi har upphöjningen med stenmuren kvar. Vore najs med en grillstuga eller något där som utfyllnad. Varit uteplats från början med 50×50 plattor. Jösses vad dessa plattor har bytt plats i trädgården genom åren 🙂

Dag6

Ställde mig vid plymspirean/elstolpen för bild åt andra hållet mot stugan. Uthusen är uppe till höger utanför bild.

Ja där har ni vår lilla täppa och mitt ställe på jorden 🙂

Over and out from SutteCity.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 7 augusti, 2017 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
