RSS

Sol igen och lite träningsvärk :-)

07 Aug

13 grader och friska vindar men sol och små målntussar så det är i alla fall bättre än tokregn. Vi fick över 20 mm så det var i o f behövligt. Men allt behöver ju inte störta ner på en gång. Vi var i utkanten på skyfallet som var några mil öster ut så det räckte till som det var.

70 st hade trotsat regnet och kom till Pensionärernas dag. Bättre än för några år sedan när det kom 8 st.. Sedan hade de 211 st på dansen. En småsliten mor kom hem vid 22-snåret.

0500 tyckte tupphelvetet att vi skulle vakna och han höll på ihärdigt i en kvart. Lyckades somna om ett par timmar. Nu har hönapönorna fått kackelspatt så jag vet inte vad det är för pratglada fjäderfän de lyckats få tag på.

Då jag tränade in ny koreografi och vill ha lite mer träning på armar så stod jag här och testade en bra stund och det brann i axelmuskler och överarmarna. Så det blir nog bra. Flera som har problem med axlarna vet jag men det går att göra dem med armarna längre ner. Mycket att tänka på så det passar all sorts problematik så det blir alternativ.

Var precis ute och skar till några meter med dräningsrör då detta passade på krokiga delen på vattenutkastaren på stugan. Helst hade jag velat ha en vattentunna med tappkran som kan stå öppen och man kan leda bort vattnet via en vattenslang om man får upp den så det blir undanfall, men nu så är den påmonterad och jag har en bit av en hängränna under då det ju är små hål i slangen så kommer det en bit bort i alla fall. Det blev en liten knick på mitten så jag får inte bort vattnet med ratt undanfall så jag behöver kapa av röret från hängrännan och ner. Enkelt tänkte jag och var på väg att hämta skruvdragaren och metallsågen. Men 1994 så var det en annan konstruktion och dessa är lite smalare än vanlig rör så hållaren dras ihop med en vingskruv – som då suttit där i öppen dagen sedan 1994 och då kan ni ju tänka er hur hårt den sitter… jag orkade inte rubba skiten. Där började min frustration pysa lite smått ur öronen.. jag blir så jäkla less när jag inte kan fixa själv. Men jag får väl vänta tills någon kan hjälpa mig. Satte fast lösa hängrännan under röret och satte fast den med 4 kabelband som jag satte ihop till ett stort så det gick runt. Kände mig lite smart där ett tag 🙂 Vitt rör mot gräsmatta är ju inte det vackraste men funkar det så här och jag får upp det i rätt höjd så tänkte jag spraymåla det svart så det smälter in lite bättre. Få man upp det så kan man klippa med åkgräsklipparen också. Mycket att tänka på. Skall se om jag kan hitta grundfärg till insidan fönstren också. Färg har jag men kom på att det ju måste grundmålas så det fäster. Åka och köpa? Visst, får boka chaffisen så man kan komma iväg…. Blä. Jag vill kunna sköta mig själv…. kommer bli knäpp om detta skall pågå ett helt år. Nåväl, den frågan ligger inte i mina händer vilket gör det än mer frustrerande. Känner mig som en tickande bomb humörsmässigt… beware 🙂

 

 

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 7 augusti, 2017 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Sol igen och lite träningsvärk :-)

  1. Tant Otto

    7 augusti, 2017 at 14:31

    Jisses va du ligger i och ordnar och fixar.
    Att bo på landet har sina fördelar ..men att bo bredvid en galen tupp är inget man föredrar. Fattar inte att tuppar vaknar så tidigt och måste gala..och väcka alla sina hönor och hela grannskapet.
    Ja då kan man lätt hålla sig för skratt.
    Har det ordnat sig med skjutsar så du smidigt kommer in dit du vill?
    Ha de gott

     

Kommentera

 
