RSS

Dagsarkiv: 19 februari, 2018

Det sket sig redan vid starten

kan man väl sammanfatta dagen. Kl 0900 skulle jag vara på CSK och det har kommit runt 2 dm snö inatt så det blev till att starta i god tid och se till att sopa fram bilen och skotta väg så vi tog oss ut, ta sats för att komma igenom plogkanten som blivit vid utfarten och slira ner till stora vägen. 50 m från riksvägen ringer mobilen. Hej, det är neurologen, hoppas att du inte hunnit åka ännu, läkaren är sjuk.. Suck… blev till att vända tebax hemåt igen.

Mamma fort till engelskakursen i Storbyn och jag tog tag i snöskottandet. provade även den gamla snösläden som farfar använde på sin tid. Vi har i flera år pratat på att köpa en i plast men det blir visst aldrig av. Tung rackare så jag körde några vändor men gav upp. Något för vårt starka, något överenergiska troll Eva att hjälpa oss med  🙂 När vi var små hade vi den som pulka. Rent av livsfarligt nerför den branta backen upp till friggan.. men inte brydde vi oss om det. Snacka om glugg och tandlös 🙂
Kälke

Blev varm och trött av handskottandet. Tänkte att vad tusan, nu får jag allt försöka få fart på den gamla härken till snöslunga som pappa köpte 1990. Hur svårt kan det vara liksom? Provade och den hickade igång men dödde tämligen snabbt. Fick tag på Jan som är i Småland och jobbar och med hans instruktioner fick jag fart på den. Skruven till bensinkranen hade jag inte koll på visade det sig. Häpp! Kan ju säga att köra slunga i hård sidovind gör att man får den mesta snön på sig… ingen lätt historia att köra heller men gjorde några spår att köra i samt tog rutten runt stora huset. Snacka om vibrationsskador i händerna… men jag tänkte att jag kör upp en väg ner till lillstugan också och vänder där och kör tillbaka upp så blir det bredare gång. Visade sig vara ett IQ-befriat beslut. Hade varit lättare att lägga i backen och gå baklänges men så långt tänkte in min näsa denna gången och när jag vände den så drog den ner sig i hålet vid entrén och stod på trekvart. Ja men så bra då. Upptäckte då back-reglaget och provade åt alla håll både framåt och bakåt men den ville inte och såg då att vänstra gummidäcket hade krängt av sig från fälgen.. ja men vem är förvånad?? Blev starke Arvid och baxade upp den i rätt läge med en förhoppning om att rygg och nacke inte skulle säga upp sig på plats. Det visade sig, när jag provade att få den att köra framåt, att det var draghjulet som var utan däck. Suck. Vände på skiten igen och provade att backa och då följde den med. Efter många om och men fick jag in den igen i gamla dyngsta’n där den och traktorn huserar och då  var jag mer än svett kan jag säga. Ringde grannen som är bra mekaniker men han jobbade i stan men gav lite tips. Jag förstod vad han menade, fick dra kompressorn på mjölkkärran till slungan och prova att få rätt däcket och få i luft. Inte fan. Mot utsidan fälgen ligger däckkanten intill men inåt, där det är trångt och jävligt, där fattades det 0,5 cm och kanten på däcket ligger inåt och omöjligt att få tag på utan att ta bort hjulet och använda något och lyfta kanten med. Teoretiskt vet jag hur göra men det gäller att komma åt också. Få bort hjulet var inte bara och bara och jag blev så förb.. att jag stövlade in och fick vila mig och hämta andan en stund samt svalna av. Syrrans granne som reder ut det mesta provade också och att ha ett par händer till som klämde till om däcket kändes bra, men vi orkade inte få det rätt. Så vi gav upp. Hon fick tips av sig arbetsgivare som bonde och handskas med betyydligt större däck än detta, att sätta ett spännband runt och se om det hoppar rätt, så det skall vi testa i morgon. Jag orkar inte mer idag för kroppen säger – lugna ner dig. Sendraget i nacken som jag vaknade med blev ju inte direkt bättre av dagens aktivitet.

Försökte sätta mig och skriva på datorn när jag var klar men fingrarna ville inte alls efter vibrationshållet på slungan. Tog en stund att få dem att samarbeta. Jobbade ett par timmar med filerna men det får bli mer i morgon.

En lugn och stillsam måndag med andra ord 🙂

 
4 kommentarer

Publicerat av på 19 februari, 2018 i Vardagsinlägg