RSS

Dagsarkiv: 4 september, 2018

Inledningen på September

har varit lugn men inneburit mycket trädgårdsjobb, så jag trivs 🙂 Jobbat förstås och börjar bli lite less på alla häftklamrar som skall bort. Har nog tagit bort upp till 500 st nu så det börjar bli skavsår på knogarna, men det kommer bli skönt för dem att få bort alla pärmar och få dem till Värmlands Arkiv. Lyssnat på ljudbok hela dagen så det har rullat på. Då lokala blomsterbutiken har Interflora och jag har två presentkort som jag har svårt att nyttja omkring här så kikade jag in efter jobbet. De har många skojsiga saker i butiken och när jag gick in fick jag syn på en kopp/kruka i betongliknande material som stod med en ljungplanta och ja den var bara tvungen att få följa med hem. Kruka och ljung 140 kr. Som hittat. Mycket nöjd. Sådant här gillar jag, att blanda olika stilar och material.
Ljung-kruka

Fixade hem bensin i dunkarna igår så idag kunde jag klippa klart det jag inte kunde ta i söndags när det blev tomt i tanken. Blev rent och snygg igen samt då att Forsythian vid växthuset och risiga Paradisbusken kapades. Jag slet men det blev väldigt ”rent”. De är båda anskrämliga efter sommarens torka och paradisen hade många torra stora grenar i mitten och då de snårar ihop sig så fick allt åka ner så börjar vi om från början. Tar ett par år men det får bli så. Soliga vädret gör att det inte var lätt att fota men då jag vill ha bilder för att kunna söka upp saker i efterskott lägger jag in dem här. Finns kanske någon i intresseklubben som vill se hur det blev 🙂
vaxt
Forsythian var risig med långa grenar utan stöd av gamla så de fick åka ner. Som ni ser är gräsmattan på väg och växer men det som är brunt är mossa så den kommer inte hämta sig. Vore ju bra om den kan ge efter och låta gräset ta över. Vi får se.
paradis
Hur många grenar en Paradisbuske kan ha? Jämt hur många som helst. Blev några vändor med grenar innan det var städat och klart. Börjar bli fullt bakom logen så det är dags att ta traktorn och köra upp allt i skogen. Gräsklipp som sagt och ja, även om det är tomt blev det väldigt ordningsamt.

Körkväll igår och det var två nya lite knôvvliga stämmor för oss och jag var inte riktigt på hugget då det är sanatorium på jobbet så börjar vi hurkla och hosta lite här och där i korridorerna. Har kört med Coldzyme men undrade allt om jag inte hade feber idag för jag var konstig i hela kroppen och hostade. Har inte tid för förkylning för det är Zumba Gold-start på fredag. Fixar de datorn åt mig kan jag sitta hemma och jobba om det blir snuvigt.

Eva var och tävlade med Ville igår och de jagar nytt pers för honom och han var 2 sekunder ifrån sitt gamla rekord. 7:e plats för dem och de blev instängda av galloperande ekipage som inte gick ur banan så de får betala böter. Hon jobbade med ett barnkalas på lördagen, jobbar varje onsdag på utbildningen och skall även jobba varannan lördag då det är en annan utbildning. Det blir en livsstil det här med trav. Roligt för henne att de vill ha henne med och så tjänar hon ju lite pengar. Här ligger hon i kurvan 🙂
Eva och Ville.JPG
(Bild lånad från Färjestadtravskola’s Instagram)

Eva med sin första häst som hon körde på travskolan – Movera. Det är en tjej som älskar sina hästar och har väldigt bra hand om djuren som verkar uppskatta henne. Rätt tjej på rätt plats och roligt att hon får utvecklas inom utbildning och djurvård. Skulle bli väldigt förvånad om hon inte går jordbruksgymnasiet med travinriktning när det blir så dags om tre år.
Eva Movera
Guddottern kom igår men jag har inte hunnit träffa henne. Vi bor ju så långt ifrån varandra här i byn 🙂

Dags att fixa matlådan. Ha det gott så länge, bloggar inte varje dag som ni märker. Orken har varit so and so för detta men nu har jag nog skrivit ikapp 🙂

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 4 september, 2018 i Vardagsinlägg