RSS

Dagsarkiv: 28 juli, 2020

Bröl

Vet inte om ni någon gång stått nära en elefant som tutilurar för full ”snabel” – men jag skojar inte om jag säger att den volymen var det på en eller två av nötkreaturen som går i hagen nedanför oss kvällen/natten till igår… jag höll på att få spel helt enkelt. Stängde fönstret och pluggade i öronpropparna, men den hördes högt i alla fall. Var lite komababy när jag vaknade, för att inte säga lätt överhettad då fönstret var stängt. Andra säger att de inte störs i byn, vilket jag inte kan begripa. Bort mot östra delen kan jag köpa att de inte hör då det inte är så nära vägen och mycket grönska emellan, men på den här sidan… Vi har väl som en ljudtratt upp mot oss, så vi får en helt annan volym, vad vet jag. Igår kväll förberedde jag en alternativ sovplats om det skulle bli lika jävligt då det rummet vätter åt motsatt håll. Lillstugan är belamrad med möbler och x-antal tjocka madrasser i min säng så den var inte aktuell igår, annars är stugan väldigt tyst. Men jag var bara vaken vid 04-snåret för att vända på mig, annars har jag sovit hela natten. Det var säkerligen bara för att jag hade förberett 🙂 Men reserven får stå standby framöver. Längtar verkligen tillbaka tills när jag var yngre och kreaturen faktisk lät muuuuuuuuuuuu eller möööööööööööööö. Det är nu 12 ggr på rad med bröl både på in- och utandning. Ska nog kolla när det är aktuellt att flytta på dem för hösten. Så jag vet. Går ju bra nu när man har semester, men när det är dags att jobba får jag hitta på något så att jag får sova mina timmar och skall upp in the early morning. Nog tjatat om det, men jag blir något less.

Lugn dag i övrigt. Fram på eftermiddagen åkte vi ner till Storbyn för att gratta vapensyster I som fyllde 52. Kan väl säga att det var betydligt skönare temperatur mot när vi fyllde 50. Gott att ses. Jag hjälpte hennes dotter och hennes kille att få ner axlarna och börja använda lungorna rätt 🙂 Lite healing och massage och andningsövningar brukar göra susen och tillslut så lurade jag dem att göra rätt. Då var jag så överhettad så jag skulle behövt ett pannband 🙂 Jaha? tänker ni. Jobbigt att massera ju så det är väl klart att det blir varmt. Men för min del är det så att det blir jääääkligt varmt när energierna kommer igång och här blev det en rejäl skjuts på’t. Blir ju tankning även för mig så även om jag blir trött efteråt så känns det bra idag. Säkert därför jag sov så gott inatt. Tro på’t om ni vill, men så är det.

Förberett intåget av oväder och ställt ut parasoll och stora paraplyer över det som jag inte orkar släpa in på altanen. Förankrat med snören mot rampen, annars lär de flyta all världens väg igen. Återstår att se om ”förtöjningen” håller. Skall även hjälpa chefen med lite i eftermiddag på distans samt att jag skall koppla upp mig för att hjälpa en kund. Team viewer och VPN är bra skit 🙂 Skulle ha hämtat glasögonen i eftermiddag men jag måste ta hand om det här så jag fick avboka och hoppas på att det finns kvar tider denna veckan.

Skördade de första gula tomaterna idag och när jag kikade in i snårskogen av grenar och blomster så hade även några 100 and 1000 börjat rône så några släppte. Stor skillnad på egenodlade. Detta var de som är i söderhörnet. Skall inspektera växthuset under veckan.

Jag brukar ju få lätt vissnade, halvdöda växter av floristen och jag har nu inväntat blomningen på de högre varianterna och si, igår slog en ut. Det visar sig vara ett Sommarljus om jag skall tro på Google Lens. Full med knopp så det kommer bli fina raringar här under sensommaren. (Gaura lindheimeri troligen Whirling Butterfly) 

Ser verkligen ut som en fjäril som sitter upp och ner 🙂
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 juli, 2020 i Vardagsinlägg