RSS

Dagsarkiv: 26 september, 2021

Föga upplyftande

läsning på nättidningarna. Funderar ärligt på att sluta läsa. Blir bara mer och mer mörkrädd över folks dumhet och all stôlli’het som finns därute, samt då den extremt dåliga journalistiken som nättidningarna har inneburit. Det jagas sensationsklick, inte ge mer fördjupade reportage. Sedan vet jag givetvis att nyheterna gillar att föda mänsklighetens förmåga att bara kunna absorbera dåligheter och goda nyheter inte är intressanta, men nog fanken har det blivit mörkare? Dynga och skitmänniskor har det funnits i alla tider, men ändå. Nåja. Kan bara göra så gott jag kan att göra gott på mitt håll i rymden.

Bild tagen på väg hem och slutspurten genom byn på PW-svängen igår kväll

Så jag är tacksam för varje dag jag kan bo där jag bor. Älskar byn men man vet ju aldrig vart livet för en men so far i livet har jag alltid kunnat komma hem, på riktigt. Igår var det byloppis och det prickade vädret kan vi väl lugnt säga. Vi tog en tur och fick lite steg på kuppen om än ingen motionsrunda. Träffade på lite släktingar lite oförhappandes och så gamla line dance kompisar – oj så mycket skojs vi har haft. Saknar verkligen den tiden och människorna, men det kommer aldrig bli som det var så jag behåller minnena. Men nog saknar jag något att verkligen brinna för igen. På stora loppis stod det två fåtöljer och en i ”emma modell” med fint tyg och fint omtapetserad. 200 kr skulle de ha så den ställde jag undan och syrran köpte den andra som kanske mer hamnar i 60-70-talseran men skön att sitta i så den skall de ha som TV-fåtölj på altanen. Ställde den jag köpte i hörnet i vårt TV-rum. Passar fin men den är mycket mindre än den andra som stod där så jag får se om den skall stå där eller om jag möblerar om. Det är dags att flytta in från kuvösen så rummet skall få lite omvårdnad idag tänkte jag.

Trädgården fick också en omgång igår och alla plymspireorna är nedklippta, likaså bolltistlarna som gjort sitt. Kapade bort lite grenar på paradisbusken vid lillstugan så nu behövs det fix av den fasaden, syntes väldigt väl när busken kom bort. Det var egentligen den sidan vi var på väg att byta först i somras men vi prioriterade om och det blev storstugan som fick sitt. Tog även bort lite blomlådor och började trassla upp alla klätterväxter vid paviljongen. Svartöga, krasse och blomma för dagen har klättrat bra men gav inte mycket blommor så det blir annat nästa år. Även rosenbönorna togs ner och jag håller på att få loss all fiskeslina som de växt i, vill inte att det skall hamna i komposten. Solen börjar träna igenom täta dimman här nu och jag hoppas den bränner bort fukten snabbt för nu gäller det att hinna med så mycket som möjligt idag. Regnet väntas tillbaka och det skall plockas bort mer och flyttas in på altanen. Dränkta pelargoner är inte mysigt att ställa in när det blir dags för vinterförvaring och petuniorna som fortfarande är OK kommer inte bli glada varelser om de får stå ute i regnet. Ja det finns att göra och steg på räknaren får man på kuppen 🙂

Lugna loppispromenaden, trädgårdsjobb med x-antal vändor med skottkärran mm och en avslutande 4 km runda PW gav runt 18 000 steg och det gav ett par tusen till godo tills idag, så veckorpotten lär jag nå. Trodde inte jag skulle få ihop så mycket men så blev det. Känns lite i skankorna idag men lite mer skall det bli. Sitta still gör ingen mindre stel och smärtfri, men jag hade ju lite vilodagar under veckan så det har fungerat bra. Skönt att känna att man orkar.

Hoppas att du får en fin söndag!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 september, 2021 i Vardagsinlägg