RSS

Dagsarkiv: 22 april, 2018

Ibland kan man fundera

på om man är dum i huvudet. På riktigt.. men skall man få något gjort så får man ju starta själv. Hade väääääldigt god hjälp av Eva som var här hela dagen och hjälpte mig och Jan lyckades till slut få upp eländet efter att vi grävt och kapat rötter. Så nu är första tujan av fem uppe. Gha! Men nu vet vi hur rotsystemet ser ut så vi vet hur långt ut vi skall gå.
Här ligger det på ”rotvält”, men vi fick lägga den igen och kapa av en hög med rotnät.
Tuja 1
Här syns storleken på rotklumpen i jämförelse med traktorskopan… Det är helt tätt med små små rötter och vart man än gräver så sprakar det när de går av. Det är ett jäkla jobb men ack så nödvändigt för att få tillbaka den prunkande rabatten. Begriper inte att det växer annat överhuvud taget.

Traktorn klarade i alla fall av att lyfta upp den så vi kunde köra upp den i skogen. Ha ha, jag ser smått förbannad – och nöjd – ut 🙂
Tuja 2
Som sagt, ”bara” 4 st kvar 🙂  Tar det i sektioner så jag orkar göra det klart allt efter som. Det blev en rejäl ”krater” när den kom bort men jag skall se till att plana ut rabatten så det blir lite jämnare så det är bra att det rubbar om lite. Räcker med det som är att gräva upp och rensa på rötter.

Eva hjälpte mig som sagt och stark är hon och en jäkla fart när hon sågar 🙂 Vi började med att gräva upp perenner och jag visst ju vad som står vart och räddade en pion som trusslat in sig i rotsystemet, funkior, kärleksört, liljor och iris. Mycket ogräs finns då det gömmer sig i rotnäsystemet men nu så, jäklar, skall det få en match 🙂 Vi använde högtrycken och kunde ”skjuta” fram de stora rötterna på tujorna så slapp vi gräva mer än när det var uppluckrat av vattnet. Som sagt, ett digert jobb men vänta ni när jag är klar, då kommer före-/under-/efter-bilder 🙂 Eva anser att detta hinner vi helt klart med innan jag fyller 50 om en månad. Gillar hennes inställning 😀 Vi får se hur långt vi kommer. Riktigt roligt att jobba ihop tyckte vi båda två.

Mammas kusin med fru hälsade på oss idag och jag kände mig väl inte direkt social, men då det kommer bli pisseväder framöver så ville jag passa på att få klart då Jan åker på jobb. Men vi hann prata på lunchen. Detta jobb skall väl egentligen helst göras mulna och svara dagar så blir det bara uppehåll så kommer jag garanterat att röja därute. Skall ju inte vara i solen p g a antibiotikakuren, men ett par omgångar med solskyddsfaktor 30 klarade det sig riktigt bra. 5 h i solen brukar kännas…

Blir en spännande vecka…. kanske jag får börja köra, kanske inte… den som lever får se. Måste snart boka tid hos optikern för jag orkar inte ha så oskarp syn som jag har nu. Ser banne mig inte klart vare sig på nära eller långt håll och ögonen blir jättetrötta. Men det skall nog rätta till sig. Vet inte om ögonen ändrar sig så mycket mer under behandlingen, men jag funderar på att chansa. Hur som är glasögonen helt bort i stôll.

Hoppas att ni har haft en bra helg och att ni som varit däckade i förkylning börjar friska på er. Svejs!

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 april, 2018 i Vardagsinlägg